vrijdag 12 augustus 2016

Jelly Flowers | STYLECOOKIE FOOD

Ik zie wel eens van die prachtige Japanse desserts met bloemen in gelatine voorbij komen op pinterest. Dat heb ik gisteren geprobeerd te maken. Het ziet er zo mooi verstild uit, net als bloemen in ijs. Of zo'n sneeuwbol, je blijft er naar kijken. Het geheel kan ook heel tuttig zijn, maar mij fascineert de detaillering. Kijken van heel dicht bij. Eigenlijk is het misschien ook iets wat je niet perse op hoeft te eten, het staat mooi op je sjiek gedekte tafel. en misschien is het dan ook wel heel mooi om met bermbloemen of onkruid te doen. Ik heb het hier met een roos gedaan en met fluitenkruid. Let wel op wat je plukt, niet alle wilde bloemen zijn eetbaar!
Het was wel een klusje, ik had er verschillende geprobeerd, en ze lukken niet allemaal even goed, maar het is wel mooi om naar te kijken!
Voor degene die het ook wil maken heb ik onderaan een recept gezet.

Beeld Sanne Tulp

Je hebt nodig:
250 ml witte wijn
50 ml vlierbessensiroop (ik heb dit verdunt, want dan wordt de jelly mooi transparant
sap van een halve citroen
gelatineblaadjes (genoeg voor 300 ml vocht, kijk even op de verpakking)
1 eetl suiker
bloemen

1- Week de gelatineblaadjes 10 min in koud water
2- Doe de suiker, siroop, wijn en het sap van de citroen in een steelpannetje en breng het tegen de kook aan. Zet het vuur wat lager en laat de suiker oplossen.
3- knijp de gelatine blaadjes een beetje uit, en roer ze een voor een door het stropje.
4- Laat het nu afkoelen tot dat het op kamertemperatuur is.
5- Zoek wat kommetjes of vormen bij elkaar waar je je jelly's in gaat maken. En giet daar de jelly in.
6- Doe de bloemen in de jelly. Dit is lastig, ze willen drijven. Ik heb sommige verzwaard met een lepeltje of klein vorkje. Zet ze in de koelkast. Let wel op dat de gelatine gaat opstijven, dus haal op tijd je lepeltjes weg, anders zit die ook vast in de gelatine en dat wil je niet.
7- Als ze na een paar uur stijf zijn geworden kun je ze uit de vorm halen. Dit vond ik het lastigst, misschien weet iemand een betere oplossing, maar ik heb de vormen heel even in warm water gezet en ze daarna gestort.

Geen opmerkingen: